Spårfaktorn tydlig i Göteborg
I områden med spårväg i Göteborg reser invånarna betydligt mer med kollektivtrafik än i områden som trafikeras med busstrafik. En ny studie visar att benägenheten att resa kollektivt är 15-25 procent större i dessa områden. Här finns alltså en tydlig spårfaktor.
Spårfaktorn kan vara både direkt och indirekt. Direkt spårfaktor är den extra resandeökning som sker med spårväg jämfört med buss ”allt annat lika”, till exempel åktid, turtäthet och gångtid. Indirekt spårfaktor inbegriper att standarden de facto oftast blir högre med spårväg och att bostäder och verksamheter i stor utsträckning lokaliseras till lägen där det finns spårtrafik.
Fler reser kollektivt i områden med spårväg
På uppdrag av Trafikkontoret Göteborg har Trivector Traffic under hösten 2021 genomfört en studie av spårfaktorn i Göteborg. Resandeutvecklingen för spårväg har jämförts med resandeutvecklingen för buss år 2003 och 2019 i ett antal utvalda undersökningsområden, som bedömts vara representativa för kollektivtrafikresandet i Göteborg. Studien visar att i de områden i Göteborg som trafikeras med spårväg visar sig benägenheten att åka kollektivt vara i storleksordningen 15–25 procent högre jämfört med motsvarande områden där det bara finns buss. Dock är ökningstakten för resande samma för spårväg och buss. I analysen har resandet neutraliserats för befolknings- och turutbudsförändringar.
Dessa resultat stämmer ganska väl med tidigare undersökningar från bland annat Norrköping. När spårväg etableras – som till Ringdansen i Norrköping – blir det en nivåförändring av resandet.
I de undersökta områdena i Göteborg har befolkningsutvecklingen varit samma i spårvägstrafikerade stadsdelar som i busstrafikerade. Genom att förtäta i spårvägsnära områden ser det ut att finnas en potential för ökat kollektivresande i Göteborg.
Mer information om studien
En längre artikel finns i Modern Stadstrafik nr 1-2 2023 eller beställ hela utredningen från Mats Améen, Trivector Traffic.
Läs mer om kollektivtrafik i staden.