Hållbart trafiksäkerhetslyft för hela Sverige
Trafiksäkerheten har medvind. Men det går trots det för långsamt mot målen. Genom att inkludera trafiksäkerhet i hållbarhetsomställningen av våra städer och transporter kan vi få mer fart. Men vad innebär det rent konkret?

Sverige har haft Nollvisionen sedan 1997 och det finns en generellt god kunskap om trafiksäkerhet. Samtidigt skadas 7000 personer allvarligt i vägtrafiken varje år.
Behöver Sverige ett trafiksäkerhetslyft? Ja, men vi behöver också arbeta med trafiksäkerhet tillsammans med andra samhällsutmaningar. Det är inte alltid så lätt. Ibland skaver det mellan mål och intressen, även om det många gånger finns positiva synergier.
Hur får vi fler att gå och cykla och samtidigt ser till att färre skadas allvarligt i trafiken? Vilken roll spelar trafiksäkerheten i hållbarhetsomställningen av våra städer och transporter? Går trafiksäkerheten ihop med andra hälsofaktorer som trygghet, buller, frisk luft och aktiv mobilitet? Hur ser egentligen en hållbar och inkluderande trafiksäkerhet ut?
På det här webbinariet pratar vi om utvecklingen av trafiksäkerhetsarbetet där Nollvisionen numera är en del i hållbar utveckling och en hälsofråga. Men hur påverkar en utgångspunkt i Agenda 2030 hur vi arbetar med trafiksäkerhet? Vad betyder det konkret för kommuner, regioner och andra aktörer?
Vi delar också med av vad man pratade om på den globala trafiksäkerhetskonferensen i Marrakesh. Till exempel lyfts arbetsmiljö och upphandling alltmer. Vad tar vi med oss hem till Sverige?
Programmet
- Inledning om trafiksäkerhet som del i hållbarheten med utgångspunkt i Agenda 2030 och Stockholmsdeklarationen – och vad som nu är nytt genom Marrakesh-deklarationen från 2025.
- Matts-Åke Belin från WHO: Trafiksäkerhetsarbetet rör sig mot ett mer målintegrerande synsätt i Sverige och andra länder – Matts-Åke berättar om det globala arbetet med trafiksäkerhet och från sina erfarenheter i Sverige.
- Suzanne Falk, Göteborgs stad: Kommuner kan hantera trafiksäkerhet systematiskt tillsammans med andra mål och intressen – Suzanne berättar utifrån sina erfarenheter som verksamhetsutvecklare trafiksäkerhet.
- Hanna Wennberg, Trivector: Varför behövs ett hållbart trafiksäkerhetslyft? Hanna berättar om SKR:s Trafiksäkerhetslyftet och sina erfarenheter från trafiksäkerhetsarbete som utgår från Nollvisionen i ett hållbart samhälle.
- Samtal med föredragshållarna och möjlighet att ställa frågor.
📅 Torsdagen den 13 mars kl. 09.00-10.00
📍 Digitalt via Zoom
Detta är ett kostnadsfritt webbinarium.
Vill du veta mer?
Ta kontakt med Hanna Wennberg för att få veta mer om webbinariet.
För dig som är ännu mer intresserad av frågan om trafiksäkerhet, hållbarhet och aktivt resande, finns det också en kurs i hållbart trafiksäkerhetslyft. Läs mer här.
Läs mer om hur vi arbetar med trafiksäkerhet här!