Kollektivtrafik post corona – nya vanor och ett nytt erbjudande?
Kollektivtrafiken har tappat många resenärer under coronapandemin. Branschaktörerna står därför nu inför en stor utmaning med att locka tillbaka tidigare resenärer. Eller det är kanske helt fel sätt att se på uppgiften? Nya vanor kanske motiverar ett nytt erbjudande med nya lösningar på både kort och lång sikt?
Välkommen till ett tänkvärt, inspirerande och kanske även delvis provocerande webbinarium med samtidig liveinspelning av vår podd Esplanad. Programmet inleds av vår kollektivtrafikexpert Stephan Bösch som ger en bild av det aktuella läget, och ett antal idéer för vad kollektivtrafik skulle kunna erbjuda post corona. Därefter följer ett liveinspelat samtal under ledning av programledare Caroline Ljungberg Toulson.
Vi kan med glädje presentera att samtalsgästerna är trafikdirektör och vd:ar från Sveriges tre största kollektivtrafikregioner:
- Maria Nyman, Trafikdirektör, Skånetrafiken
- David Lagneholm, VD, SL
- Lars Backström, VD, Västtrafik
Bland frågorna som kommer tas upp i samtalet kan nämnas:
- Vilka åtgärder finns för att locka tillbaka de som under coronapandemin bytt kollektivtrafik mot bil?
- Behövs särskilda åtgärder för att få resenärerna att känna sig trygga i kollektivtrafiken igen?
- Vilka bestående förändringar kan förväntas på arbetsmarknad, boende, resvanor och beteende?
- Vilka konsekvenser skulle ett minskat pendlingsresande ge och hur kan kollektivtrafiken utvecklas utifrån det?
- Vilka nya erbjudanden och lösningar kan göra kollektivtrafiken framgångsrik igen?
Praktisk information
Liveinspelningen av podden Esplanad sänds via Zoom. Länk skickas ut dagen innan webbinariedatum.
Du har möjlighet att ställa frågor via chatten i samband med sändningen.
Länk med liveinspelningen av podden Esplanad skickas ut i efterhand. Om du inte har möjlighet att delta under livesändningen – anmäl dig ändå, så får du inspelningen.
Liveinspelningen är kostnadsfri och till för våra kunder, presumtiva kunder och samarbetspartners.
Tipsa gärna dina vänner och medarbetare!