Både hot och möjligheter med framtidens drivmedelsstationer

2024-09-10
Framtidssäkrad samhällsplanering
Elektrifiering & fossilfria fordonsflottor

I transportsektorns omställning läggs stort fokus på elektrifiering och utbyggnad av laddinfrastrukturen, men betydligt mindre uppmärksamhet på det som kommer avvecklas. Det behövs kommunala strategier för hur denna utveckling med både hot och möjligheter bäst hanteras.

Från att under flera decennier haft en relativt stabil efterfrågan på bränslen inom vägtrafiken medför den pågående elektrifieringen av fordonsparken att användningen av flytande bränsle kraftigt kommer minska under detta och kommande decennier. Fram till 2040 kan det handla om en minskning på över 60 procent jämfört med 2022.

Med rådande utveckling och tillväxt i våra städer finns det en ständig konkurrens om ytor och med den förtätning och omvandling som sker kan traditionella drivmedelsstationer behöva flyttas och ersättas. Detta bör göras med lång framförhållning. Samtidigt som minskad efterfrågan på flytande drivmedel kan skapa möjligheter till stadsutveckling, kan det också göra det olönsamt för stationer i glesbygd och i mindre orter att bedriva verksamhet.

Framtida efterfrågan av drivmedel och drivmedelsstationer

Trivector Traffic arbetade under vintern 2023–2024 på uppdrag av Lunds kommun med att inventera behov och lämpligt utbud av drivmedelsstationer, idag och i framtiden. Trivectors arbete byggde vidare på en inventering som kommunen gjorde 2016, men hade ett större fokus på framtida efterfrågan av drivmedel och drivmedelsstationer.

I utredningen togs prognoser fram för flytande bränslen, gasformiga bränslen och el fördelat på lätta fordon, tunga lastbilar och bussar. Genom att komplettera detta med en kartläggning av kommunens förutsättningar vad gäller bland annat befintligt antal, geografisk spridning, kapacitet i elnät, utbud i närliggande kommuner med mera, togs det fram förslag på framtida strategisk inriktning och prioriterade platser för drivmedelsstationer.

Med antaganden om att det krävs en viss mängd bränsle per drivmedelsstation för att den ska vara lönsam kommer de minskade volymerna innebära en minskning av antalet drivmedelsstationer i liknande utsträckning som förändrad efterfrågan på drivmedel. I Lunds tätort skapar det möjligheter, inte minst då det idag finns ett antal befintliga stationer som är i konflikt med kommunens stadsutvecklingsplaner. Samtidigt medför det en risk att de glesare östra delarna av kommunen på sikt blir utan drivmedelsstationer. Dessa frågor behöver kommunen hantera tillsammans med behov av laddningsinfrastruktur, ambitioner om minskad biltrafik i staden och förbättrade mobilitetsmöjligheter för kommunens invånare.

Det kan konstateras att det i transportsektorns omställning läggs stort fokus på elektrifiering och utbyggnad av laddinfrastrukturen, men betydligt mindre fokus på det som avvecklas, hur denna avveckling bör ske samt vilka möjligheter och utmaningar det medför. Vidare är utvecklingen i Lund inte unik, utan något som kommer ske i hela landet. I städerna innebär minskade mängder bränslen och avveckling av bränslestationer möjligheter att använda frigjorda ytor till hållbar stadsutveckling medan det i glesare geografier i stället innebär en utmaning när den sista drivmedelsstationen försvinner. Detta är något som kommer att kräva proaktivt och målinriktat arbete från kommunerna, där geografisk spridning är en nyckelfråga och ett strategiskt helhetsperspektiv en framgångsfaktor.

Fler projekt inom framtidens drivmedelsstationer

”Utmaningarna i de mer glesa geografierna är något Trivector Traffic kommer undersöka närmare tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet i ett forskningsprojekt som har fått finansiering av Trafikverket”, berättar Håkan Johansson som kommer vara projektledare för forskningsstudien.

Mer information

Hör gärna av dig till oss om du vill veta mer eller beställa en utredning!

Hannes Englesson, Fokusområde godstransporter, elektrifiering och fossilfria fordonsflottor
hannes.englesson@trivector.se

Håkan Johansson, Tf Affärsområdesansvarig framtidssäkrad samhällsplanering, Fokusområdesansvarig klimatomställning
hakan.johansson@trivector.se