Arbeta aktivt med barns skolresor med RVU-Skola

2024-10-22
Human mobilitet

Barn och unga rör sig allt mindre och trenden har under lång tid gått i fel riktning. En del i detta är att fler skjutsas till skolan i stället för att gå och cykla. Trivector Traffic deltar just nu i ett forskningsprojekt tillsammans med Innovation Skåne med syftet att påverka frågan på systemnivå.

Anledningarna till varför barn och unga allt mer sällan går eller cyklar till skolan är många, men det finns mycket som kommuner kan göra för att skapa goda förutsättningar. Ett viktigt steg i detta är att först ta reda på hur det ser ut på skolan och hur eleverna faktiskt reser. Genom att mäta det kan vi förstå förutsättningarna som finns och därmed ta fram mer effektiva åtgärder. Åtgärder behöver till exempel se olika ut beroende på vilka avstånd eleverna har till skolan och vilken ålder de som skjutsas har. En kartläggning av läget blir också ett betydligt bättre underlag att sedan kunna utvärdera insatser mot.

Nytt verktyg för att mäta hur elever tar sig till skolan

Att genomföra resvaneundersökningar med barn och skolelever kommer med flera utmaningar och det har tidigare inte funnits så många exempel som ger kvalitativ data till en rimlig insats. Tidigare mätningar har snarare varit av karaktärerna handuppräckning eller mer avancerade enkäter i vilka föräldrar har involverats vilket kräver en stor apparat och har svårare att få in hög svarsfrekvens. Inom projektet har vi tagit fram en ny metod för resvaneundersökningar som vi kallar RVU-Skola. Eleverna genomför undersökningen i klassrummen vilket ger hög svarsfrekvens samtidigt som vi samlar in underlag som berättar en större berättelse än endast med vilket färdmedel de tog sig till skolan.

Materialet är pedagogiskt och utformat på ett sätt så att majoriteten av eleverna själva kan fylla i enkäten. De som inte alls är läskunniga ska tillsammans med sina lärare kunna ta sig igenom materialet genom att läraren ställer frågor och hänvisar till bilder, färger och siffror. Under piloten genomfördes resvaneundersökningen i 4 skolor i Förskoleklass till Åk 6 med mycket lyckat resultat. Inför undersökningen förses lärare med material som förbereder dem för uppgiften utan att ta mycket av deras tid.

 

Resultat från projektets mätning baserat på svar från alla fyra skolor. Diagrammet visar hur eleverna reser till skolan beroende på vilket avstånd de har till skolan.

Identifiera och prioritera rätt åtgärder

Genom att ha möjlighet att ställa frågor om flera aspekter av deras resa till och från skolan så möjliggör resultatet för att kunna ta fram rätt sorts åtgärder för de lokala förutsättningarna. Mätningen som gjordes i projektet ligger till grund för både planering av åtgärder men också som en föremätning för att vid projektslut mäta på nytt och utvärdera effekterna av insatserna.

Mer information

Är du intresserad av att höra mer eller diskutera hur ni kan använda RVU-Skola för att förbättra ert arbete med barns aktiva skolresor? Hör gärna av dig så kan vi prata mer.

Malin Mårtensson, konsult inom hållbart resande, malin.martensson@trivector.se

Hör gärna av dig till oss om du vill veta mer eller beställa en utredning!

Vill du läsa mer om det pågående Vinnovaprojektet som vi driver tillsammans med Innovation Skåne? Läs mer här.