Hållbara resor hela livet – möjligheter och utmaningar med mobilitetstjänster för seniorer

2025-03-21
Human mobilitet

Vilka möjligheter och utmaningar finns egentligen när det gäller mobilitetstjänster för seniorer? Det har Trivector Traffic undersökt tillsammans med Arkitekturinstitutet, EC2B, Familjebostäder och Forsbloms Fastighetsutveckling undersökt i en förstudie finansierad av Vinnova.

senior dam med ryggsäck cyklar i stan

Sveriges befolkning åldras i takt med att medellivslängden ökar. Som det ser ut idag är dessvärre bilberoende ett kännetecken för den seniora befolkningen i stort, även om variationer finns inom målgruppen.

Mobilitetstjänster kan vara ett sätt att minska bilberoendet och samtidigt möjliggöra fungerande mobilitet även på äldre dagar, något som kan bidra till hållbara resor – och ett hållbart liv.

Men vilka möjligheter och utmaningar finns egentligen när det gäller mobilitetstjänster för seniorer? Det har Trivector Traffic undersökt tillsammans med Arkitekturinstitutet, EC2B, Familjebostäder och Forsbloms Fastighetsutveckling undersökt i en förstudie finansierad av Vinnova.

Studien baserat på en rad olika metoder för att öka förståelsen för behov, önskemål och förutsättningar för framtidens mobilitetstjänster och boendemiljöer för seniorer. Förutom intressanta resultat om att metoderna fungerar väl för att studera och förstå seniorer har även intressanta punkter utifrån ett planeringsperspektiv identifierats.

Seniorer är inte en homogen grupp, utan det finns stora skillnader inom gruppen seniorer (som i studien har setts som personer i åldrarna 55 år och uppåt). Utifrån studerat data går det att se en indikation att det finns olika kluster av olika typer av resenärer inom målgruppen och att syftet med resan förändras med åldern. Trots att studien bidragit med viktig kunskap om seniorer finns fortsatt ett stort behov av utökad kunskap om seniorer resor och attityder som påverkar resandet. Kunskapen är viktig för att fastighetsägare och mobilitetstjänstleverantörer ska kunna ta mer anpassade beslut kring tjänster och bilparkering.

När framtidens mobilitetstjänster och boendemiljö har diskuterats med seniorer har en tydlig önskan om ett socialt och tryggt boende framkommit. Seniorerna vi har pratat med har visat ett intresse av att integrera mobilitet i boendet på ett tydligare sätt än idag. Dagens planeringsprocesser separerar olika aspekter av boendet, vilket gör det svårt att implementera de integrerade lösningar som deltagarna föreslog. Nuvarande krav på parkeringstal begränsar möjligheterna att utveckla bostadslösningarna som föreslås. Inom dagens regelverk kan vi inte uppnå den ekonomiska effektivitet som efterfrågas av workshopdeltagarna. Yteffektiva och hållbara mobilitetslösningar kan skapas som tillägg men utan att boende gynnas och får rätt incitament för att resa mer hållbart.

Baserat på studien görs följande medskick till de som vill arbeta med mobilitetstjänster:

  • Satsa på en variation av lösningar för olika behov – seniorer är inte en homogen grupp utan har olika livsstilar, förutsättningar och behov.
  • Arbeta med tydlig information, bland annat om vilka kostnader som uppstår och hur det går till att använda tjänsterna.
  • Personlig kontakt från fastighetsägaren och/eller mobilitetsaktören kan vara ett sätt att få seniorer att våga testa mobilitetstjänster.
  • Användardriven utveckling där boende i högre grad medverkar i utformningen skulle leda till mer välplanerade, anpassade och därmed välanvända lösningar.
  • Det behövs mer flexibilitet i sättet att planera bostäder och mobilitetsutbud på. Ökat fokus på kvalitet och följsamhet behövs för att följa användarnas behov. Detta kräver parkerings- och mobilitetsnormer som är flexibla och i lägre utsträckning fokuserar på kvantitet. Fungerande affärsmodeller som ger incitament krävs likväl.

Förstudien ger förslag på fortsatt forskning och belyser vikten av att studera frågorna vidare. Förslag på fortsatta studier handlar bl a om policylab, utökade analyser kring seniorers förutsättningar och behov avseende resor samt metodutveckling kring användardriven mobilitets- och fastighetsutveckling.

Du hittar förstudien ”Framtidens mobilitetstjänster för seniorer” här!

Är du intresserad av att studera dessa frågor vidare med oss?

Kontakta:

Julia Nyberg, julia.nyberg@trivector.se

Björn Wendle, bjorn.wendle@trivector.se