Skåningars resvanor kartlagda – Trivector agerar expertstöd

2024-10-31
Human mobilitet

Skåningarnas resvanor kartläggs ungefär vart femte år och 2023 var det dags igen. Trivector Traffic blev under våren 2024 anlitade som expertstöd åt Region Skåne när man såg att insamlad data skiljde sig från tidigare års data på avgörande sätt. Detta gick med olika statistiska metoder att förbättra.

Skåningarnas resvanor är en återkommande och viktig undersökning för såväl Region Skåne som för kommunerna. Därför var det bekymmersamt när datan vid den senaste undersökningen hade avgörande skillnader jämfört med tidigare. I vissa delar var det stora bortfall, och många som svarat att man rest under den aktuella dagen hade inte redogjort för några resor.

Frågan var varför och vad man skulle göra för att kvalitetssäkra redan insamlad data? Trivector Traffic fick i uppdrag att identifiera varför det var större bortfall än i tidigare undersökningar, samt bidra i arbetet kring hur kvaliteten i data kunde förbättras.

”Vi konstaterade att det skett ändringar i metoden. Insamlingsperioden kortades ner jämfört med tidigare undersökningar för att undvika att större trafikarbeten pågick under perioden, och en övergång skedde till enbart webbenkät på grund av minskad frekvens för postutdelning. Dessa ändringar har gett skillnader. Den största skillnaden var att man i stället för att, som tidigare, fråga efter resandet en kommande dag fick frågor om resandet för en dag som redan inträffat, ibland upp till sex dagar bakåt i tiden. Det finns då risk att man vet att man rest och anger det, men inte minns detaljer kring hur man rest och därför inte redogör för sina resor.” säger Lovisa Indebetou, expert på resvaneundersökningar på Trivector Traffic.

För att inte underskatta det totala resandet ersattes saknat värde för dessa personer med värden som antas ligga nära de rätta värdena. En särskild modell togs fram för detta.

Liksom i många andra regionala och kommunala resvaneundersökningar Trivector Traffic arbetat med vidtogs också en mängd andra kvalitetsförbättrande åtgärder. Hemresor lades till för individer som haft sista ärende från vilka en hemresa är trolig, rensning av felaktig data utifrån kriterier för vilka högsta reslängder och restider som är rimliga för olika trafikslag, etc.

Hur gör man för att undvika dessa problem när man genomför en resvaneundersökning?

”Det är tyvärr ganska vanligt att man stöter på dessa eller liknande problem när man gör resvaneundersökningar”, berättar Lovisa Indebetou. ”Det är ju onödigt både med tanke på kostnader och hur länge man får vänta på resultaten” fortsätter Lovisa.

Trivector Traffic har stor erfarenhet av att kontrollera och kvalitetssäkra datainsamlingar. Helst bidrar vi med stöd redan i upphandlingsskedet för att kunna hjälpa till med rätt kravställning för en lyckad resvaneundersökning. Det ger mer värde för pengarna. Det är också enklare, roligare och effektivare än att i efterhand försöka rätta till brister som skulle gått att undvika.

Exempel på liknande uppdrag

  • 2015 var Trivector Traffic expertstöd till Trafikförvaltningen SLL, Region Stockholm för deras länstäckande resvaneundersökning och hjälpte dem med val av metod, upplägg och var expertstöd vid upphandling av fältarbetet. Vi fick sedan också i uppdrag att genomföra viktning, bearbetning av databaserna, analyser och att skriva en rapport kring resvanor.
  • 2017 genomfördes en stor resvaneundersökning i Västra Götalandsregionen inom ramen för Västsvenska paketet. När resultaten presenterades upptäcktes så stora kvalitetsbrister att Trivector Traffic anlitades för att kvalitetssäkra databasen och sedan göra om alla analyser och skriva ny rapport.

Mer information

Är du intresserad av att veta mer? Kontakta vår expert inom resvaneundersökningar Lovisa Indebetou.