Elbussladdning slog igenom 2024
Elbussar med batterier kan laddas på flera olika sätt, grundläggande olika tekniker; till exempel depåladdning, ändstationsladdning eller laddning under färd. Nu växer laddning under färd (in motion charging) i...
För att klara Sveriges klimatmål och för att minska mängden lokala utsläpp och trafikbuller i våra städer behöver vi använda en stor andel el i transportsystemet. Detta gäller inte minst i kollektivtrafikens stadstrafik, men också i verksamheters och kommuners fordonsflottor. Även om många fordon idag kan drivas på el behöver vi fortfarande en mix av olika drivmedel. Vilket drivmedel som passar bäst beror bland annat på lokala utvecklingsmål, tillgång till drivmedel, typ av fordon, infrastruktur och trafikering.
En av våra stora utmaningar i transportsystemet är att ställa om fordonsflottan till att bli fossilfri – det gäller både personbilar, lastbilar och kollektivtrafiken. Vi hjälper er med strategier, analyser och utredningar av förnybara drivmedel och el i hela transportsystemet. Vi stöttar verksamheter på alla nivåer, från det lilla företaget som vill effektivisera sina transporter upp till analyser på regional och nationell nivå.
Vi kan bland annat hjälpa dig med:
Elbussar med batterier kan laddas på flera olika sätt, grundläggande olika tekniker; till exempel depåladdning, ändstationsladdning eller laddning under färd. Nu växer laddning under färd (in motion charging) i...
I transportsektorns omställning läggs stort fokus på elektrifiering och utbyggnad av laddinfrastrukturen, men betydligt mindre uppmärksamhet på det som kommer avvecklas. Det behövs kommunala strategier för hur ...
Fokusområde godstransporter I Fokusområde elektrifiering och fossilfria fordonsflottor