Framtida utveckling för lätta lastbilar – elektrifiering och dess påverkan fram till 2035
Trivector Traffic har på uppdrag av Trafikanalys tagit fram ett kunskapsunderlag om den framtida utvecklingen för lätta lastbilar avseende teknik och drivlina fram till 2035 med fokus på nyregistering av batterielektriska lätta lastbilar.

Enligt kunskapsunderlaget är en av de viktigaste faktorerna för elektrifieringen både på kort och lång sikt den successiva skärpningen av de koldioxidkrav som ställs på tillverkare av lätta lastbilar som säljer fordon inom EU.
Trafikanalys har ett årligt uppdrag att presentera korttidsprognoser för vägfordonsflottans utveckling. Som en del i arbetet med prognoserna bedriver Trafikanalys en omfattande omvärldsbevakning om utvecklingen av nya tekniker och regleringar som kan komma att påverka vägfordonsflottans utveckling. Det av Trivector Traffic framtagna kunskapsunderlaget är ett stöd för Trafikanalys kommande korttidsprognos för utvecklingen av nyregistreringen av lätta lastbilar.
Kunskapsunderlaget bygger på genomgång av relevanta regelverk inom EU, internationella omvärldsanalyser, regelverk, stöd och omvärldsfaktorer i Sverige samt intervjuer med generalagenter, branschorganisationer och experter samt användare av lätta lastbilar. Då tillgängliga studier inom området är relativt få har mycket av kunskapen fåtts genom intervjuerna. Utifrån underlaget har en sammanställning av påverkande faktorer för utvecklingen av nyregistreringen av lätta lastbilar gjorts med fokus på andelen batterielektriska lätta lastbilar. Denna har sedan utgjort grund för en övergripande bedömning av utvecklingen för de närmaste åren och fram till 2035.
Sammantagen bedömning av utvecklingen enligt kunskapsunderlaget är:
En fortsatt elektrifiering är att vänta på både kort och lång sikt
- De flesta faktorer har en positiv inverkan på elektrifieringen
- Koldioxidkraven pressar tillverkarna att få ut batterielektriska fordon
- Avvecklingen av klimatpremien kommer inverka negativt i år och nästa år men sett över några år kompenseras det av sänkta kostnader på batterier och fordon
Elektrifieringen kommer förändra fördelning mellan olika storlekssegment
- Största skåpsegmentet kommer försvinna från lätta lastbilar då de blir tunga batterielektriska lastbilar med totalvikt 4 250 kg
- Pickup kan eventuellt komma tillbaka när de blir batterielektriska, men dröjer några år
Elektrifieringen kommer gå olika snabbt i olika branscher
- Snabbt hos transportföretagen med långa körsträckor
- Bygg- och anläggning med korta körsträckor kan drivas på med upphandlingskrav
- Det finns också de där mål och omställning väger tungt exempelvis fastighet och utbildning
Är du intresserad av att veta mer?
Ta del av hela rapporten här.
För mer information kontakta oss gärna:
Håkan Johansson, Affärsområdesansvarig Framtidssäkrad samhällsplanering, hakan.johansson@trivector.se