Skapa medborgarengagemang med kreativa visualiseringar

2024-09-03
Robusta transportsystem
Data insights

Kan man med en kombination av data och bilder skapa en ökad förståelse och engagemang för en framtidens mobilitet? Den frågeställningen har Trivector Traffic och Studio Raevling utforskat tillsammans med Varbergs kommun och ett 20-tal designstudenter från en gymnasieskola.

Under 2023–2024 har Trivector Traffic tillsammans med bildkonstnären Lakstein Fernandes från Studio Raevling tagit fram en tjänst för tolkning av trafik- och transportdata i samhällsbyggnadsprocesser. Syftet är att skapa högre medborgarengagemang för en hållbar samhällsplanering via kreativa visualiseringar. Projektet finansierades av Formas utlysning Smart Built Environment.

Det kan vara svårt att förstå och tolka siffror i diskussioner om framtiden. Till exempel att EU ska minska nettoutsläpp av koldioxid med minst 55 procent, eller att minst 35 procent av det totala antalet resor ska ske till fots eller med cykel. Vad betyder detta för den enskilda individen och dennes vardag?

Framtidens mobilitet i Varberg

”Vår hypotes var att kombinationen av data och bilder tillsammans skapar en större förståelse för olika framtidsscenarion vilket i sin tur skapar ett större engagemang för en hållbar samhällsplanering”, säger Lakstein Fernandes, grundare av Studio Raevling.

För att testa hypotesen arbetade Trivector Traffic och Studio Raevling tillsammans med Varbergs kommun och cirka 20 designstudenter från en gymnasieskola, med temat Framtidens mobilitet i Varberg. Varbergs kommun ville utveckla dialogen med ungdomarna eftersom målgruppen ofta är svår att engagera i medborgardialoger. Gymnasieskolan står dessutom inför en större expansion och bedömdes vara lämplig som dialogprojekt.

”Att arbeta med gymnasiestudenter kräver ett lite annorlunda upplägg och metod än vad vi var vana vid, och där kom Lakstein in med sin kompetens och sina idéer som visade sig fungera väldigt bra”, berättar Sara Bronstring, projektledare på Trivector Traffic.

Dialogen utformades som korta skiss- och reflektionsövningar för att fånga och bibehålla studenternas intresse, detta gjordes både individuellt och i grupp. Dessa varvades med kunskapshöjande delar kopplat till trafik- och samhällsplanering.

Sara berättar vidare att man i början kunde se en osäkerhet bland studenterna och att de inte var riktigt bekväma med att vi gick utanför de ”klassiska workshoparna”. Men när de väl började förstå vårt upplägg blev de mer och mer engagerade i varje övningsmoment.

Data och visuella verktyg är en väg framåt

Att blanda data om resor och transporter med ritteknik, gestaltning och visuella verktyg är något som både Trivector Traffic och Studio Raevling tror är en väg framåt för att skapa ett intresse och förståelse hos olika målgrupper som leder till ett ökat engagemang för hållbar samhällsplanering.

”I detta fall har elevernas bilder och tolkningar varit i fokus eftersom de varit vår målgrupp, men det finns såklart andra sätt att få till bilder och skisser. Lakstein har en otrolig förmåga att visualisera ”det som man pratar om” så bilder och visualiseringar från honom är givetvis också möjligt”, fortsätter Sara.

Det är fullt möjligt att utföra samma typ av dialog och workshopupplägg även med andra målgrupper. Beroende på vilken typ av transport- och resedata som finns tillgänglig kommer det att kunna styra problemformuleringen. Sedan är det såklart viktigt att knyta dialogen till ett verkligt case och involvera en målgrupp där man ser behov av att fylla på med kunskap.

De största nyttorna med konceptet tror Sara är att man med kombinationen av data och bilder kan:

  • Skapa en större förståelse och engagemang för hållbar utveckling kopplat till trafik- och samhällsplanering.
  • Inkludera olika målgrupper utifrån var kunskapsluckorna finns.
  • Öka medvetenheten om hur vi behöver ändra våra resmönster för att vi ska kunna nå antagna mål om en hållbar utveckling, samt hur dagens sätt att resa påverkar våra samhällen och kommande generationer.
  • Genom det medborgarengagemang och delaktighet som skapas, minska förseningar i form av överklagan från olika parter vilket leder till ekonomiska förluster för kommun/region/stat.

Mer information

Låter det här som ett samarbete du skulle vilja testa med oss? Hör gärna av dig till oss så pratar vi vidare om hur vi skulle kunna arbeta tillsammans med kreativa visualiseringar av transportdata.

Caroline Mattson, affärsområdesansvarig Robusta transportsystem, Trivector Traffic
caroline.mattsson@trivector.se