Analys: Halvledarbristen – ett hot mot digitaliseringen av transportsystemet?
Utan digitaliseringen hade många av de transporttjänster vi i dag tar för givet varit i stort sett omöjliga – såsom mikromobilitet, trafikplanering, bilpooler och mycket mer. Men kommer bristen på halvledare bromsa den snabba utvecklingstakten vi nu ser, undrar mobilitetsexperten och Di Mobilitets gästkrönikör Christer Ljungberg.
Vi lever i en värld där digitaliseringen går allt snabbare. Och den är tillsammans med hållbarhet en av de trender som kommer att påverka oss allra mest under lång tid.
Men när började digitaliseringen egentligen påverka vår vardag på allvar? Vill man peka på ett speciellt datum så är nog 29 juni 2007 en möjlig startpunkt. Och vad hände då? Jo, den dagen släpptes den första versionen av iPhone. Med släppet av denna första smartphone hände något mycket spännande över en natt: Plötsligt hade vi tillgång till all världens information i fickan. Vi kunde koppla upp oss och ha videomöten, och inom kort tid kom det appar som tillät oss att köpa biljetter, spela spel, kolla när tåget går osv. Ordet app, som är en förkortning av applikation, hade vi inte hört innan detta datum.
När det gäller transportsystemet så har digitaliseringen gett oss helt nya möjligheter. Du bokar din tågbiljett, och bestämmer din sittplats. Du kan låsa din bil med en app. Och elsparkcyklar, som på några få år plötsligt fanns i alla stora städer världen över, hade inte kunnat finnas som en hyrtjänst utan digitaliseringen. För att nämna några exempel.
När det gäller digitaliseringen av transportsystemet brukar man tala om följande fem delar:
• Elektrifiering
• Automatisering
• Tjänstefiering
• Uppkoppling
• Big data
Mer information
Läs hela analysen i Di Mobilitet.
Välkommen att kontakta Christer Ljungberg, grundare och senior advisor
christer.ljungberg@trivector.se, 010-456 56 00